منوعات

قصة حقيقية حدثت بالفعل الجزء الثالث

 

حسين فيروز سامحيني حرمتك وحرمت نفسي من كلمه بابا ومن طفل يشيلني في ساعه زي دي علشان اخواتي قولت هتقسي عليهم لو خلفتي كنت اتعمد اشغلك واقسي عليكي علشان تنزليه سامحيني يافيروز حرمتك من الخلفه ومن الامومه تعبت صحتك وضيعتي شبابك مع اخواتي وانا عارف انهم مش هيطمر فيهم حاجه ختك عيله صغيره بنت 16سنه وشغلتك

 

فيروز مسمحاك نصيبي كده ربنا كتبلي مبقاش ام ياحسين بس ارتاح انت حسين كفايه اني ربيت ايتام حسين رد عليا ياحسين حسين

زينب بدموع البقاء لله يافيروز

فيروز بدموع الله يرحمه ويسامحه

خلصت مراسم الډفن ورجعت البيت عشان افضل في بيت جوزي هروح فين غيره البيت الي راح فيه شبابي وصحتي ولقيت صلاح بيقول

صلاح بقولك اي يافيروز

فيروز نعم ياصلاح

صلاح انتي دلوقتي لازم تدفعي في البيت ده زي مايكون حسين لسه عايش

فيروز هتدفعني في مصروف البيت ياصلاح

صلاح اه اومال تاكلي منين

مرات صلاح وشغل البيت كمان مااحنا مش هنخدمك يااختي انا بخدم عيالي بلعافيه

فيروز حاضر ياام محمد

فات فتره وكنت شغاله وبدفع منا ماليش مكان غيره ابويا الله يرحمه واخواتي اتجوزو وبقا كل واحد عنده الي مكفيه بس الناس مسبتنيش في حالي بلد ارياف وانتو عارفين مبيسبوش حد في حاله وبقو يجيبو في سيرتي دي ارمله وقاعده مع سلفها جت مرات صلاح

مرات صلاح فيروز بقولك ايه يااختي

فيروز نعم عايزه ايه

مرات صلاح اظن سمعتي الي الناس بيقولوه عنك وعن جوزي

فيروز هعملهم ايه يعني الي يتكلم يتكلم هعملهم ايه يعني

مرات صلاح عندي حل حلو

فيروز ايه هوا بقا ان شاءلله

مرات صلاح تتجوزي جوزي

فيروز انتي اټجننتي ولا ايه

مرات صلاح لا متتجننتش هتتجوزيه بس لا هيلمسك ولا تقعدي معاه علي اكل ولا يبقا بينكم كلام تقعدي عشان تربي العيال

 

 

قصه حدثت بالفعل

 

وبس ويبقا فيه اربع حيطان يلموكي

فيروز لا عشتي ولا كنتي داانا لو هنام في الشارع مش هتزل ليكي تاني ياقليلت الاصل داانا الي مجوزهولك وانا الي مربياه اتجوزو ازاي انا قاعده في حقي وورثي مش قاعده عندك انتي

صلاح مالكيش ورث عندنا هتوافقي بلوضع ده ماشي متقلقيش مش هبصلك داانتي الي مربياني

فيروز هتاكل حق الست الي ربتك انا معرفتش اربيك اصلا

صلاح ده حق ولادي مالكيش ورث ولا حاجه وكمان طولت لسان مش عايز عشان عامل حساب للعشره

فيروز انا هخرج بهدومي بس بس مش مسامحاكم ابدا ياخساره تعبي وشقايا عليكم ياخساره جوعي عشان ااكلكم منكم لله

صلاح يلا بسلامه انتي هتنوحي ولا ايه

فيروز فتحيه موافقه علي كلام اخوكي ده

فتحيه اه موافقه طبعا تاخدي ورثنا ليه اخويا راح وخلاص

فيروز وانتي يامني

مني

انا ماليش دعوه الي يقولوه هوافق عليه

فيروز ياخساره تربيتي فيكم ياخساره شقايا وتعبي عليكم

خرجت وانا دموعي نازله علي سنين عمري الي ضاعت علي الفاضي بس عند ربنا انا ربيت ايتام واجري عند ربنا

 

اختي قابلتني بره

زينب راحه فين يافيروز الساعه دي

فيروز رايحه بيت ابويا يازينب مبقاليش عيشه في البيت ده طلعو معندهمش اصل خرجوني بهدومي يااختي

زينب هما فاكرينك لو حدك ولا ايه داانا اروح افرج عليهم الدنيا تعالي يابت

فيروز مالوش لازمه يازينب

زينب ازاي يعني وحقك

فيروز عمري ضاع عندهم وصحتي راحت عندهم مجتش علي شويه الكراكيب والقرشين ياخدوهم الله يسهلهم

زينب طيب تعالي عندي والصباح رباح

فيروز لا هروح عند امك بيت ابويا اولي بيا روحي انتي بيتك

زينب لا تعالي اروحك الدنيا ليل

فيروز وهترجعي لوحدك

زينب هتخطف يابت ولا ايه تعالي يلا نروح سلفتي بتجوزني جوزها 3

روحت بيت ابويا كان اخويا متجوز في بيت ابويا

الام ياما قولت لك دول مايستهلوش بس هقول ايه الواطي واطي

زينب مالوش لازمه الكلام ده ياامي فيروز تعبانه دلوقتي سبيها ترتاح

فيروز والنبي ياامي انا مش ناقصه الي فيا مكفيني ومبقتش متحمله

الام طيب هتعملي اي دلوقتي

فيروز هعمل اي يعني ياامي هعيش هنا اعيش فين يعني في الشارع

 

الام لا مش قصدي كده قصدي ناويه علي جواز يعني تاني مهو انتي لازم تتجوزي

فيروز تاني اتجوز تاني حرام عليكم بقا سبوني في حالي

الام انا عايزه مصلحتك مين هيتحملك محدش بيتحمل حد اخوكي علي قده يادوب يقدر ياكل بيته

زينب فيروز هتشتغل ياامي وزي ماكانت بتصرف على نفسها في بيت جوزها هتصرف علي نفسها ومحدش هيصرف عليها

فيروز انا مش عاوزه حاجه من حد هشتغل واصرف علي نفسي

زينب انا هقوم اروح الجو اتاخر اوووي بت يافيروز اي حاجه ابعتيلي عيل صغير واجيلك اطلع عين الكبير والصغير هه واخده بالك يامرات اخويا

مرات اخوها ساميه نورتي يااخت جوزي

فيروز ده نورك ياساميه

ساميه اجبلك تاكلي ولا تنامي خفيفه كده

فيروز لا مش عايزه شكرا يااختي

ماما احنا عايزين نتعشي دول كانو ولاد اخويا

ساميه هقوم اجهز اهو مش قادره اقوم لو حد يريحني

فيروز خليكي انتي ياحبيبتي وانا هجهز

ساميه مش عايزه اتعبك بس يااختي

فيروز لا لا تعب ولا حاجه

قومت جهزت الاكل ومرات اخويا ماصدقت رمت كل حاجه عليا بقيت اشتغل وادفع في البيت وارجع من الشغل اروق واكنس واطبخ وفي يوم لقيت اخويا بيقولي

مدحت اخوها جالك عريس لقطه ميترفضت

فيروز طيب يامدحت اهو اي راجل اداره في ظله عنده كام سنه ده

مدحت 70سنه بس

فيروز اييييه ليه 70دانا يادوب 40 هيتجوز يعمل ايه بلجواز ده

مدحت انتي عايزه سنه في ايه بصي لفلوسه والعز الي هتعيشي فيه

فيروز انا انسانه ده اكيد خلاص مالوش في الجواز ولا في اي حاجه ده رجله والقپر وعياله عنده كام عيل

مدحت عنده خمس عيال كلهم رجاله كبار ده غني غني اتجوزيه هتورثيه ده خلاص بيخلص

فيروز هترميني يامدحت ابوك زمان رماني لابن اخوه وربيت اخواته واديهم رموني وانت عايزني اتجوز ده يتوفي وولاده يبهدلوني حرام عليكم بقا

مدحت امال عايزاني

 

افضل مقعدك هنا مزنقه علي العيال

سبتهم وخرجت روحت لاختي وحبيبتي زينب

زينب معلش ياحبيبتي والله يااختي لو الناس يسكتو كنت خليتك هنا ولا خليتك تتحوجي لحد

فيروز عارفه يازينب بس شوفتي ميلت بختي

زينب طيب ماتروحي عند عمتك

فيروز عمتك

زينب اه عمتك الي في مصر ولادها كلهم اتجوزو وعايشه لوحدها مع جوزها وبقو ناس كبيره في السن وجوزها بيعزك زي بنته

فيروز تفتكري مش هتزهق

زينب لا مش هتزهق طول عمرها بتحبك

فيروز خلاص هكلمها واسافر لها

كلمت عمتي ورحبت جدا وقالت كمان ان مطلوب عاملات في مستشفى جنبها قولت يافرج الله الحمدلله اشتغلت وفضلت هناك فتره كان بيجيلي عرسان وكنت راضيه بنصيبي نزلت البلد عشان اقنع امي تيجي معايا مصر وناجر شقه وتعيش معايا

فيروز ياامي تعالي معايا علشان بس كلام الناس هشتغل ومش هخليكي تحتاجي حاجه بس تعالي عيشي معايا

الام لا ابدا واسيب اخوكي ابدا ولا اقدر اسيب بلدي ابدا

امي رفضت الموضوع واطريت اوافق اني اتجوز اي حد مهو مش هفضل عايشه علي طول مع عمتي اتقدملي ناس كتير ملقتهمش مناسبين لحد ماجالي راجل عنده 55سنه كهربائي

 

وافقت جددلي امل ان ابقي ام كان ماجر شقه ووقفت جنبه لكن الشغل قفل ونزلنا نعيش في البلد تاني اجرنا بيت فلاحي وربيت طيور وخير كتير وكنا عايشن حلوين ولاده كانو مع خالتهم هوا كان ارمل وولاده مش صغيرين كان مطلوب منه مصاريف لهم كمان الدنيا زنقت بس في يوم

فيروز مش عارفه يا محمد نفسي غم عليا وبطني ۏجعاني

علي يمكن برد روحي خدي حقنه برد من الصيدليه عشان ميتقلش عليكي

فيروز حاضر

روحت خت الحقنه وعلي ماروحت البيت لقيت نفسي ڠرقانه وبطني ۏجعاني طلع اني حامل ونزل الامل جالي تاني بس الحمدلله في يوم تعبت

زينب وشك اصفر يابت يافيروز مالك يااختي

فيروز تعبانه يااختي معرفش مالي

زينب نروح نكشف ونطمن

فيروز ياختي طنشي

محمد لا هنكشف

فيروز بس الحاله يعني

محمد مالكيش دعوه المهم اطمن ياغايه الغاليين

روحنا كشفنا وطلع ان عندي ورم خبيث في الرحم

دخلنت المستشفى

فيروز انا فيا ايه يازينب صارحيني يااختي

زينب ياابت مفيش حاجه شويه تعب بسيط كده انتي بس بتدلعي

 

محمد متخفيش ياحبيبتي انتي كويسه مفيش حاجه

فيروز حسه بحاجه غريبه قلبي مش مطمن

زينب يابت دي الزايده بسيطه

فيروز حسه انها مش زايده

دخلت عملت استقصال رحم ولما خرجت وعرفوني

زينب العمليه خلصت علي خير وبقيتي كويسه ولازم تعرفي

فيروز اعرف ايه

زينب انتي شيلتي الرحم

فيروز اييه يعني ايه خلاص مفيش امل ولو بسيط ابقا ام لييه يارب ليييه

زينب استغفري ربنا استغفري ياحبيبتي

فيروز استغفر آلله العظيم

شيماء رمضانسلفتي بتجوزني جوزها الاخير

احتسبت الي حصلي عند الله ورضيت وكنت راضيه انقطع

وفي يوم لقيت بنت جوزي جايه بتقول

. انتي تسيبي ابويا في حاله احسنلك ده راجل كبير ومحلتوش حاجه سبيه

فيروز ده جوزي اسيبه ازاي انا زي امك

بنت جوزي لا مش زي امي انتي ختي مكانها ابويا سابنا لخالتي ربتنا وهو راح يتجوز ده راجل كبير شاف نفسه وب

الجزء الرابع و الأخير من هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى